Zatrzymanie przedawkowania za pomocą „Rescue Drugs”

Każda osoba, która używa leków opioidowych, jest narażona na zwiększone ryzyko przedawkowania, niezależnie od tego, czy są to leki na receptę, jak OxyContin lub Vicodin, czy też leki używane wyłącznie w celach rekreacyjnych, jak heroina. Ryzyko przedawkowania jest jeszcze większe, gdy opiaty są używane z alkoholem lub innymi narkotykami.

Przedawkowanie można bezpiecznie odwrócić za pomocą "leku ratunkowego", znanego jako nalokson lub Narcan. Do niedawna nalokson był dostępny tylko na receptę, ale obecnie jest on coraz łatwiejszy do zdobycia i często dostępny w aptekach bez recepty. Wiele organizacji społecznych lub grup zajmujących się zapobieganiem przedawkowaniu dostarcza nalokson bezpłatnie osobom zagrożonym.

Mogą Państwo uratować życie

Jeśli przyjaciel lub członek rodziny używa narkotyków opioidowych lub jeśli znajdują się Państwo w sytuacji, w której mogą być Państwo świadkami przedawkowania, proszę zaopatrzyć się w nalokson i mieć go zawsze pod ręką. Jeżeli jest Pan osobą zażywającą narkotyki opioidowe, proszę mieć pod ręką nalokson (Narcan) i powiedzieć przyjaciołom i rodzinie, gdzie on jest i jak go używać. Większość przypadków przedawkowania ma miejsce w domu, często w obecności przyjaciół, rodziny lub opiekunów.

Podać nalokson, nawet jeżeli nie są Państwo pewni, że doszło do przedawkowania. Nie zaszkodzi on osobie, która nie przedawkowała, a jeżeli podejrzewają Państwo przedawkowanie, lepiej jest zachować ostrożność. Nalokson nie ma potencjału do nadużywania.

Rozpoznanie oznak przedawkowania

  • Swolnione oddychanie, lub brak oddechu
  • Swolnione bicie serca, lub brak bicia serca
  • Gurczenie, krztuszenie się lub chrapanie
  • Niebieskie lub szare opuszki palców i wargi
  • Nie reaguje na Państwa głos, nawet jeśli wołają Państwo ich imię

Typy Naloksonu

Są trzy podstawowe sposoby podawania naloksonu przez osoby niemedyczne. Do każdego z nich dołączona jest jasna instrukcja.

  1. Rozpylacz do nosa, wprowadzany do każdego nozdrza
  2. Wstrzykiwacz, wstrzykiwany w mięsień uda lub górną część ramienia
  3. Auto-wstrzykiwacz, wstrzykiwany w zewnętrzną część uda

Co robić w przypadku przedawkowania

  • Natychmiast wezwać miejscowe pogotowie ratunkowe, nawet jeżeli osoba obudzi się i zacznie oddychać po podaniu naloksonu. Nalokson nie jest substytutem dla ratownictwa medycznego. Niebezpieczne objawy przedawkowania, w tym trudności z oddychaniem, mogą wystąpić nawet po przebudzeniu.
  • Nalokson należy podać natychmiast po wezwaniu pomocy. Proszę nie czekać.
  • Przestrzegać wszelkich wskazówek udzielonych przez personel ratunkowy. Mogą oni zalecić Państwu wykonywanie ucisków klatki piersiowej lub oddechu ratowniczego (CPR) do czasu przybycia pomocy.
  • Podać osobie drugą dawkę naloksonu, jeżeli nie ma reakcji po trzech minutach. Nalokson jest zazwyczaj dostępny w dwupaku.
  • Pozostać z osobą do czasu przybycia pomocy. Osoba ta może być przestraszona, zdezorientowana i może odczuwać ciężkie objawy odstawienia. Nalokson zaczyna działać po 30-60 minutach.
  • To może być dobra okazja, aby zasugerować program leczenia narkomanii lub klinikę odwykową, ale proszę nie wymuszać tego.

O Ustawach Dobrego Samarytanina

Większość stanów w USA zatwierdziła Ustawy Dobrego Samarytanina, co oznacza, że mogą Państwo zadzwonić na policję lub pogotowie w przypadku przedawkowania bez obawy przed więzieniem lub innymi reperkusjami. Podobne przepisy zostały uchwalone w kilku krajach i społecznościach w całej Europie.

Photo Credit: Jeff Anderson, Flickr

Ten artykuł został opublikowany w języku angielskim 2018-03-14 16:32:23 i przetłumaczony na Polski w 2021.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

piętnaście − trzynaście =

Najnowsze posty

Nasze prywatne artykuły i informacje prasowe